A fost atras de fizică încă de la primele ore de curs. I-a plăcut mai ales modul în care dascălul de atunci a explicat fiecare fenomen descris în manual, în aşa fel încât a înţeles cu adevărat minunea fizicii. Acest fel de a învăţa l-a determinat pe Valeriu Costoleanu să devină el însuşi profesor de fizică-chimie. După o carieră de profesor de fizică şi chimie, prin concurs, a ocupat începând cu anul 1974, postul de instructor la Catedra Foto – Cineclub a Casei Pionierilor, denumirea de dinainte de 1989 a Clubului Copiilor. A reuşit în scurt timp să atragă atât de mulţi copii încât a trebuit să-şi organizeze cercul în două ture, dimineaţa şi seara, de câte patru ore fiecare.
„Am conceput tot felul de dispozitive menite a-i ajuta pe copii să înţeleagă mai uşor toate procesele fizice şi chimice ale unei fotografii. Ceea ce m-a surprins a fost faptul că pentru un elev de clasa a treia, a patra, explicaţia din manuale era ca o poezie în sanscrită. O avalanşă de noţiuni fără conţinut. Prin metodele mele, cu experimente create spontan, am reuşit să-i fac să înţeleagă procesele fizico-chimice. Practic am reuşit să le ofer o platformă de unde fiecare să plece în explorarea de noi cunoştinţe, pe mai departe” , ne-a declarat profesorul Costoleanu.
Reuşite cu ajutorul copiilor
Ulterior în cadrul Palatului Copiilor a ocupat catedra de construcţii electronice şi automatizări.
„Bineînţeles că scopul meu a fost acela de a-i învăţa pe copii să gândească logic, ştiinţific, dacă se poate spune aşa. Nu m-a atras niciodată «meşteşugăreala», aşa că am vrut să-i fac pe copii să vadă ei singuri procesele pe care le implică transformarea curentului electric în sunet, imagine, mişcare. Rezultatele nu au întârziat să apară. Cu ajutorul copiilor am prezentat în concursurile de profil un aparat de conversie a energiei eoliene în en