Preţul mediu al unui pachet de ţigări ar putea ajunge la 1 ianuarie 2010 la zece lei, cu doi lei mai mult decât nivelul actual, pe fondul creşterii accizei şi al actualizării cursului valutar, iar o parte din ţigările ieftine ar putea să dispară de pe piaţă, potrivit producătorului de tutun Japan Tobbaco International (JTI) România.
„Actualizarea cursului de schimb valutar la 1 ianuarie 2010 va conduce la creşterea preţului la pachetul de ţigări cu 70-90 de bani, iar acciza va adăuga un leu. Acest lucru se va întâmpla dacă Ministerul Finanţelor nu va avea o străfulgerare de inteligenţă şi va înţelege că tot consumatorul este cel care plăteşte. Noi, mai întâi, lucrăm pentru stat, apoi pentru consumator, pentru că adunăm taxele din piaţă şi le livrăm la buget“, a declarat ieri, după o conferinţă de presă, Gilda Lazăr, director corporate affairs & communications al JTI România.
Potrivit directorului corporate affairs al JTI, piaţa de ţigări va rămâne constantă în volum, la 38 de miliarde de unităţi, în condiţiile în care piaţa neagră va creşte cu 15-20%, iar cea legală va înregistra un regres similar. Practic, vânzările de ţigări vor fi în acest an de 30 de miliarde de unităţi pe piaţa legală, iar diferenţa reprezintă produsele de contrabandă.
„Dacă ritmul de majorare a accizei se va păstra, vor creşte şi vânzările pe piaţa neagră, care sunt acum de 20-25% din total. Ţigările de contrabandă ar putea acoperi astfel 30% din totalul pieţei“, a precizat reprezentantul JTI.
Gilda Lazăr a precizat că, în contextul majorării preţurilor, ar putea dispărea de pe piaţă ţigările ieftine.
„Diferenţele între preţurile ţigărilor scumpe şi cele ieftine sunt mici. În plus, am constatat că, în ciuda crizei, se vând în continuare ţigările premium şi prestige, mai ales în mediul urban, iar cei care nu mai au bani folosesc ţigări de contrabandă, în special în mediu