Chiar daca piata tigaretelor din Romania se incadreaza in segmentul industriilor in care efectele crizei financiare nu au fost resimtite atat de puternic, jucatorii de profil au adoptat la randul lor strategii de optimizare a costurilor. La randul sau, JTI Romania, al treilea producator local de tigarete, a incercat sa se adapteze actualului context economic printr-o serie de masuri de eficientizare a operatiunilor.
“Anul 2008 a fost un an bun pentru industrie. 2009 va fi un an mai greu in care speram sa ne mentinem pe pe profit, cel putin unul simbolic. Cifra de afaceri va creste. Volumul comercializat a scazut cu 15%”, spune Gilda Lazar (foto), director Corporate Affairs, JTI Romania.
In ceea ce priveste strategia de optimizare a costurilor, Gilda Lazar afirma ca JTI nu a sistat investitiile programate pentru imbunatatirea capacitatii de productie si personal, operand schimbari in cazul altor costuri. “Daca inainte fiecare angajat primea ca bonus lunar 2 cartusuri de tigari, acum primeste numai unul. Daca inainte managementul calatorea la business class, acum calatoreste la clasa economy”, spune Lazar.
Pe de alta parte, compania a operat anul acest cresteri salariale si a investit sume importante in programe de training. In plus, JTI Romania nu a operat reduceri de personal si nu are in vedere acest lucru, compania avand in prezent 1.000 de angajati.
O alta masura luata de JTI a fost renuntarea la brandurile neproductive, compania eliminand astfel marcile de tigari Saint George si Smart din segmentul Base. “Urmarim evolutia pietei si in functie de aceasta vom lua in calcul rationalizari de portofoliu”, explica Gilda Lazar.
De asemenea, JTI Manufacturing isi propune ca pana in anul 2011 sa investeasca aproximativ 30 de milioane de euro in cresterea capacitatii de productie si a nivelului de automatizare a fabricii, suma putand fi m