» Pasiunea pentru educarea financiara a clientilor devine tot mai mare in randul bancilor nevoite, in vreme de criza, sa constituie provizioane in crestere si sa externalizeze credite cu probleme pentru a masca situatia lor financiara. Pentru clienti educatia vine insa cam tarziu. Multi au apucat deja sa se indatoreze peste puterile lor.
Pe site-urile celor mai mari banci cu capital austriac din Romania descopar sectiuni noi. La una dintre ele, sectiunea se cheama ABCdar bancar; este un ghid pentru clientul care nu mai poate face fata ratelor lunare. In prima parte, ghidul da invataturi in cinci pasi: cum sa iti analizezezi situatia financiara, sa iti stabilesti obiective realiste, sa ai o evidenta a bugetului de venituri si cheltuieli, cum sa utilizezi creditul cat mai eficient si, in sfarsit, cum sa economisesti lunar. In multe din aceste sectiuni se ascund cu discretie mostre de ipocrizie.
De pilda, la primul punct ti se pun 12 intrebari, iar daca ai raspuns cu "da" la cel putin una dintre ele, este bine sa iti reevaluezi situatia financiara, sa iei legatura cu un consultant al bancii etc. Prima intrebare este: "Iti folosesti mai mult de 50% din venituri ca sa platesti credite?". Asta e ca si cum un dealer de droguri si-ar chestiona clientul: "Ai devenit cumva dependent? Nu e cazul sa te opresti?". Oare la ce raport rata/venit or fi ajuns cei care s-au indatorat in euro pentru un credit ipotecar in 2007, cand euro era 3,1 lei, iar banca le permitea sa ia credit cu pana la 70% raport rata/venituri?
La punctul doi ni se atrage atentia: "Trebuie facuta diferenta intre nevoi si dorinte! Nevoile sunt lucruri de baza, peste care nu poti trece (hrana, locuinta etc.). Dorintele sunt lucrurile pe care ar fi frumos sa le avem, dar care nu sunt neaparat necesare. Discuta-le in familie!". Hm, pai, domnilor bancheri, atunci cand promovati agresi