Expoziţia „Ipostaze ale modernismului. Pictura în Bulgaria, Grecia, România. 1910-1940“ este deschisă la Muzeul Naţional de Artă al României. Organizată în colaborare cu Fundaţia B&M Theocharakis din Atena şi Galeria Naţională de Artă din Sofia, expoziţia face parte din proiectul „Balkan Modernismus“. Finanţat prin programul Cultura 2007-2013 al Uniunii Europene, proiectul „Bal-kan Modernismus“ a fost iniţiat de Fundaţia Theocharakis din Grecia. Scopul lui este, potrivit declaraţiei lui Christos Carras, coordonatorul proiectului, „o perspectivă mai echilibrată asupra istoriei artei din această parte a lumii, în perioada dată“ şi „o mai bună cunoaştere a diversităţii şi profunzimii activităţii culturale într-o zonă percepută ca periferie“.
Modernism şi tradiţie
Într-o scenografie inspirată, realizată de echipa de arhitecţi de la Abrupt Arhitectura, care a amenajat şi o sală de lectură în stilul Cabaretului Voltaire din Zürich, unde Tristan Tzara a inventat curentul Dada, sunt expuse 120 de opere de pictură şi grafică, câte 40 de lucrări din partea fiecărei ţări. Piesele sunt dispuse în trei secţiuni, fiecare dintre ele cu o tematică precisă. „O nouă viziune modernă“ cuprinde peisaje şi naturi statice în care tratarea spaţiului scapă atât perspectivei clasice, cât şi viziunii impresioniste.
Tendinţele cubiste şi constructiviste apar în arta celor trei ţări, fie că ne oprim la naturile statice ale lui bulgarului Ivan Nenov, la cele semnate de Konstantinos Parthenis sau la peisajele lui Marcel Iancu, la picturile lui Max Herman Maxy sau la cele ale cubismului liric al lui Mattis Teutsch.
„Istoria în viziune modernă“ reia ideea continuităţii şi identităţii culturale. Sunt expuse opere marcate de un anumit specific naţional, care determină o viziune modernă, ca în cazul româncei Margareta Sterian sau al lui Sabin Po