Reorientarea pietei auto locale catre masini mai mici si mai ieftine a dus la acumularea de stocuri in special pentru automobile-le de teren si cele premium, care potrivit unei analize a ZF inca se mai comercializeaza cu discounturi chiar si de pana la 50%.
"Au existat oferte de pret sinucigase in piata, chiar daca parea justificat sa faci reduceri pentru a scapa de stocuri. Aceste reduceri de preturi nu fac bine importatorului, pentru ca nu-si mai poate sustine din marjele operationale dezvoltarea, nici dealerul pentru ca nu isi mai plateste datoriile pe care le are la banca, si nici cumparatorului final", a subliniat Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Cel mai mare discount, de aproape 50%, disponibil in aceasta vara a fost pentru SUV-ul Citro'n C-Crosser, realizat pe platforma tehnica a lui Mitsubishi Outlander, care dispune de un motor pe benzina de 2,4 litri. Dupa epuizarea stocului acestuia, s-a continuat reducerea de 5.500 de euro pentru motorizarea diesel de 2,2 litri. Pe de alta parte, cel mai mic discount, de 7%, il avea Skoda Octavia, tot cu un motor pe benzina, dar de aceasta data de 1,6 litri. In prezent, in cazul marcii Skoda nu se mai promoveaza reducerile, ci ofertele de editii speciale.
"Este dificil ca o marca sa renunte "pe loc" la campaniile de reduceri. Se va iesi destul de greu din aceasta 'spirala' a discounturilor", a spus Mihai Bordeanu, directorul Lexus pe regiunea balcanica.
"In prezent mai fac discounturi cei care au presiune pe volum si nu sunt concentrati pe profitabilitate. Pe piata nu mai sunt atat de mari stocurile cum au fost in prima jumatate, dar totusi inca sunt", a spus Bordeanu.
In cazul modelelor din segmentul inferior de pret, cele mai mari reduceri se intalnesc acum la modelele fie aflate pe stoc din 2008, fie pe final de cariera. Spre