La nivelul anului 2008 majoritatea jucatorilor din piata auto se asteptau ca piata auto locala sa ajunga la 400.000 sau chiar 500.000 de autoturisme in urmatorii ani. Dar in iulie anul trecut cresterea spectaculoasa de doua cifre ajungea la sfarsit odata cu modificarea taxei de prima inmatriculare si "invaziei" masinilor la mana a doua. Lovitura de gratie a venit insa dupa luna octombrie, odata cu inasprirea conditiilor de creditare.
Ce se va intampla de acum incolo? - aceasta este intrebarea celor care depind de vanzarea de masini noi. Dealerii auto si-au restrans activitatea, si-au redus numarul de angajati si datorita profiturilor realizate in anii precedenti nu au intrat in faliment. In 2009 in ciuda scaderii pietei auto de peste 50% nu am vazut niciun faliment in stilul "Lehman Brothers", ci doar cateva inchideri de showroomuri amplasate la parter de bloc.
Ion Tiriac, care controleaza prin intermediul Tiriac Holdings importatorii marcilor Ford, Hyundai, Mitsubishi, Land Rover si Jaguar, dar si al retelei de retail TiriacAuto, se asteapta ca "criza" pietei auto sa mai dureze inca sase luni, dupa care vanzarile de masini sa revina pe trendul ascendent.
Cu toate acestea, Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, estimeaza ca vanzarile de autoturisme sa nu depaseasca in acest an pragul de 130.000 de masini, in scadere cu aproape 55% comparativ cu 2008, iar in 2010 se asteapta tot la un volum similar.
Spre deosebire de anii anteriori, cand ofertele speciale pentru masini se rezumau numai la "editii speciale" si discounturi de cel mult cateva procente, in 2009, in special in prima parte a anului, piata auto s-a "confruntat" cu oferte speciale "sinucigase", potrivit vicepresedintelui APIA, cu discounturi de pana la 50%, sustinute inclusiv de producator, nu numai de importator sau dealeri.
La