Pe o piata care a atras investitii de peste un miliard de euro in ultimii patru ani, jumatate din proiectele de extindere pe care retelele de hipermarketuri le aveau pe hartie pentru acest an au fost amanate pentru 2010.
Astfel, din cele 13 unitati noi care urmau sa fie finalizate in acest an, doar 4 au fost inaugurate pana acum, iar datele din piata arata ca in ultimele trei luni vor mai fi deschise cel mult 4 magazine. Spre comparatie, in ultimul trimestru de anul trecut, retailerii au adus 11 hipermarketuri noi pe piata, proiectele fiind demarate cu mult inaintea aparitiei primelor efecte ale crizei.
De obicei, toamna este "sezonul hipermarketurilor": deschiderea unui nou an scolar si apropierea Sarbatorilor de iarna aduc varfuri de vanzari pe care retailerii de profil nu vor sa le rateze, astfel incat cei mai multi dintre acestia grabesc finalizarea proiectelor de expansiune pe final de an.
In 2009 insa, dupa 3-4 ani in care au pompat peste un miliard de euro in expansiune, marile retele de comert alimentar isi franeaza brusc ofensiva. Scaderea consumului si inghetarea creditarii sunt principalele vinovate, spun retailerii.
"Inca de la inceputul anului am previzionat scaderea ritmului de expansiune a retelelor mari de magazine din cauza limitarii accesului la finantare bancara. Lichiditatile au fost canalizate in alte directii, pentru a fi evitate blocajele financiare", afirma Adrian Manolache, secretarul general al AMRCR (Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania).
Dupa doi ani de investitii masive in expansiune, problemele de lichiditati s-au dovedit a fi in 2009 greu de gestionat in cazul a doua companii romanesti din retailul alimentar modern, SPAR si Trident, ale caror actionari au cerut in urma cu cateva luni intrarea in insolventa pentru a demara restructurarea retelelor.
Se strang randurile in retailul