În această săptămână, pe suprafaţa Mării Negre, în zona digului de nord au apărut pete de păcură. Nu este pentru prima dată când urme de combustibil ies din adâncuri, însă autorităţile s-au alertat doar în momentul când fenomenul a luat amploare. Citiţi şi:
Scafandrii încearcă să restrângă poluarea
În zona în care s-a produs poluarea, în urmă cu 15 ani s-au scufundat două nave în timpul unei furtuni de gradul 7 - 8, cu valuri de până la 10 metri. În seara zilei de 4 ianuarie 1995, navele Paris (sub pavilion Malta) şi You Xiu (sub pavilion Hong Kong) s-au izbit de digul de nord al Portului Constanţa. Ambele cargouri de 25.000 tdw erau goale la momentul dezastrului. Căpitanul de pe You Xiu ţipa în staţie şi făcea semnale luminoase SOS. „Au fost aruncaţi de furtună peste digul care a fost spart de navă“, adaugă scafandrul. Navele s-au scufundat, cu tot cu echipaje.
Cimitirul din adâncuri
Marea a înghiţit în adâncuri marinari filipinezi, greci şi chinezi. „Au fost găsite la vremea respectivă doar câteva cadavre, mai puţin de 10, pe plaja din Eforie, care au fost repatriate. Restul de cadavre au rămas pe fundul apei“, a declarat Alexandru Mezei, şeful Căpităniei Zonale Constanţa.
Niciun supravieţuitor
Dorel Onaca, şeful Agenţiei Române de Salvare Vieţi Omeneşti pe Mare, a participat la operaţiunile eşuate de salvare a marinarilor. „Sunt morţi pe navă, familiile nu au avut ce să facă pentru cei care au fost surprinşi în sala de maşini pentru că acolo nu se putea intra. Mai pot fi prinse cadavre între navă şi dig. În acel loc nu se putea ajunge“, şi-a adus aminte Onaca.
În zona portului Constanţa se mai află alte trei epave din perioada 1970 - 1990. Navele Anastasia (ianuarie 1969), Fuxsia (februarie 1977) şi Sadu (noiembrie 1988) s-au scufundat în bazinul portuar, cu mari pierder