Pornind de la o stire care a starnit multe dezbateri, potrivit careia, in UK, publicitatea online a depasit, ca volum, televiziunea, ziarul Adevarul scrie un articol pe aceasta tema din care reiese ca, in Romania, nu se poate vorbi despre mai mult de 3% pentru publicitatea online, din totalul investitiilor in reclama.
Asa sa fie, oare?
Zilele acestea am discutat pe acest subiect cu mai multi playeri din online-ul romanesc. Intrebarea care se pune, logic, este daca nu cumva aceasta cota de piata “minuscula”, de sub 4-5%, s-a majorat, pe fondul crizei, substantial?
Chiar daca in UK trendul era clar, inca de anul trecut, criza a dat “lovitura de gratie” televiziunii. Mai mult, si in Marea Britanie, acum 5-6 ani, chiar daca vorbim de alte volume, procentual (culmea!) stateau si ei cam cum stam noi astazi. Adica Internetul “conta” sub 5% din total.
Ok, in Romania nu a crescut spectaculos online-ul anul acesta, dar nici nu a fost lovit grav, cum s-a intamplat, din pacate, cu publicitatea print (care, in cazul multor publicatii, a scazut chiar si cu mai mult de jumatate fata de anul trecut).
In plus, mai e ceva: cand vorbim de publicitatea online, de ce insistam sa omitem Google, Yahoo si alti playeri mari la nivel WWW care au cate o bucatica din publicitatea .RO? Chiar si in lipsa datelor oficiale, prin deductii logice, e destul de evident ca doar Google a trecut demult de 5 milioane de euro din Romania. Dar daca merge, impreuna cu Yahoo, chiar spre 10?
Din ce stiam pana acum, inainte de criza, in Romania mult ravnitul “tort” al publicitatii – evaluat intre 550 si 600 de milioane de euro, in 2008, adica in crestere cu 15-20% fata de 2007 – arata cam asa:
> TV: 63-66% din total
> Print: 15-18%
> Outdoor si Digital Signage: 6-8%
> Radio: 4-5%
> Online: 3-5%
> Cinema: pana in 1%
Toate estimarile pe care le