Deşi este în plină dezvoltare şi atrage din ce în ce mai mulţi clienţi, mediul online din România nu îşi „adjudecă“ mai mult de 3% din totalul investiţiilor în reclamă. Pentru a ajunge cel mai căutat mediu de promovare, internetul trebuie să lupte cu o anomalie specific românească: supremaţia publicităţii TV. Deşi investiţiile publicitare totale din Marea Britanie au scăzut cu 16,6% în ianuarie-iunie 2009 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, publicitatea online a crescut cu 4,6%, ajungând la 1,75 miliarde de lire sterline.
Astfel, internetul a ajuns să deţină o cotă de 23,5% din piaţa de publicitate, detronând pentru prima oară televiziunea, care a reuşit să atragă doar 21,9%. Presa scrisă a „luat“ 18,5% din publicitate, direct marketing-ul – 11,5%, outdoor-ul – 4,8%, iar radioul, numai 3,3%.
În România, internetul se află la început de drum, dar „promite“. Potrivit estimărilor lui Sorin Doru, director general al companiei de consultanţă Media Hub, în primele şase luni ale acestui an, internetul a „avut parte“ de numai 3% din totalul încasărilor din publicitate. „Regina“ publicităţii de la noi rămâne televiziunea, care a avut, în opinia lui Doru, aproximativ 65% din piaţă. Aceasta a fost urmată de ziare şi reviste, ce au însumat 15%, radio (10%) şi outdoor (7%).
Dragoş Stanca, Managing Director la F5 WebCorp, divizia de new media a trustului Realitatea-Caţavencu, este mai optimist, apreciind că peste 6% din totalul cheltuielilor publicitare din prima jumătate a anului a mers către internet. „Dacă adăugăm şi Google, Yahoo şi alţi playeri world wide (n.r. – jucători internaţionali), probabil că tindem spre 10%“, spune Stanca.
Ultima opţiune a advertiserilor
Totuşi, mediul online mai are mult de „tras“ până să ajungă să detroneze televiziunea şi în România. Dacă, de-a lungul timpului, internetu