România ar putea importa gaze din Turcia şi din Grecia, dacă se va repeta criza din iarnă. Transportatorul român de gaze, Transgaz, îşi propune modernizarea punctelor de import, astfel încât combustibilul să curgă în ambele sensuri. Iarna trecută, luna ianuarie a fost un coşmar diplomatic pentru autorităţile ţărilor europene, care au trebuit să lupte pe două fronturi, cel rusesc şi cel ucrainean, pentru reluarea livrărilor de gaze spre consumatorii vestici.
România a stat la adăpostul producţiei interne, al gazelor înmagazinate, dar şi al temperaturilor care nu au depăşit valorile normale, iar caloriferele au rămas calde. Însă în alte state, precum Bulgaria, care depinde de gazul rusesc în proporţie de peste 90%, zeci de mii de locuitori au rămas în frig. Bulgaria a cerut atunci ajutorul României, care avea rezerve suficiente pentru a le împărţi cu vecinul său, însă sistemele de gaze ale celor două ţări nu sunt conectate încă.
Vârful de consum va fi asigurat
În strategia de interconectare elaborată de Transgaz, pe lângă clasicul proiect al conductei dintre cele două ţări – Giurgiu-Ruse, care trenează de mai mulţi ani – a apărut o nouă prioritate: realizarea unor lucrări pentru asigurarea curgerii reversibile a fluxului de gaze în interconectările existente.
Cu alte cuvinte, prin conductele care tranzitează România de la Isaccea la Negru Vodă (Dobrogea) şi duc gaze ruseşti pe ruta Turcia-Grecia-Macedonia şi în Bulgaria, gazele ar putea veni şi în sens invers, din sud spre nord.
Astfel, „cantităţi de gaze dinspre Grecia şi/sau Turcia pot fi dirijate înspre sistemul de transport bulgăresc şi direcţionate spre România. Aceste cantităţi vor putea fi preluate în staţia Negru Vodă şi transportate prin intermediul conductei de tranzit la Isaccea, unde vor pătrunde în sistemul naţional de transport al Rom