I-a plăcut totdeauna să lucreze cu micuţii. După ce i-a descoperit pe cei cu dizabilităţi, a dezvoltat metode de educaţie, pe care le-a răspândit apoi între profesori. Jan- Aeke Ahlstrom a lucrat cu multă plăcere cu copiii. „Mi-a plăcut să lucrez cu ei încă din perioada în care eram cercetaş. Copiii sunt deosebiţi”, afirmă el. În 1968, a descoperit copiii cu dizabilităţi. L-au cucerit pentru totdeauna.
„Atunci a apărut o lege specială în Suedia, în baza căreia s-au înfiinţat şcolile speciale pentru aceşti copii. Am mers la o asemenea şcoală din curiozitate. Nu mai lucrasem cu ei”, povesteşte el. Nu s-a gândit că îl vor marca, că va lucra şi va lupta pentru ei toată viaţa.
A învăţat tot ce se putea învăţa despre aceşti copii, despre dizabilităţile lor şi metode de lucru şi de educaţie. Apoi a început să dezvolte el însuşi metode de lucru cu copii cu diverse deficienţe, pentru a creşte eficienţa educaţiei. În 1993, a renunţat la funcţia de director de şcoală şi a înfiinţat o companie privată prin care susţine o şcoală privată pentru copii cu nevoi speciale. Acum s-a pensionat, dar munca lui este continuată de copiii săi care au preluat conducerea companiei. „Am lucrat mulţi ani în sistemul de învăţământ de stat. Am constatat că şcoala şi părinţii ştiu mai bine ce trebuie pentru ca lucrurile să meargă bine, iar banii să fie dirijaţi şi administraţi cum trebuie”, explică el.
Susţine copiii cu dizabilităţi din Oradea
În 1993, Jan-Aeke Ahlstrom a fost invitat de Christer Faelt în România să vadă grădiniţa Casa Minunată din Oradea. A acceptat provocarea, sperând că va putea ajuta profesorii să-şi îmbunătăţească modul de lucru cu copiii, să-i cunoască şi să-i înţeleagă mai bine. Pentru a fi sigur că orădenii vor învăţa cât mai bine tot ce a acumulat într-o viaţă la catedră, în 1995, a invitat echipa grădiniţei Casa Mi