Show-uri precum „Vrei să fii miliardar?“, „Lanţul slăbiciunilor“ şi „Rişti şi câştigi“ au fost difuzate doar câteva sezoane în România. În străinătate, emisiunile consacrate de cultură generală se bucură de mare succes, chiar şi după zeci de ani. Unele dintre cele mai populare formate internaţionale - „The Weakest Link“, „Who Wants to Be a Millionaire“ şi „Jeopardy“ - au ajuns şi în România în urmă cu câţiva ani. După doar câteva sezoane, însă, „Lanţul slăbiciunilor“ (Pro TV), „Vrei să fii miliardar?“ (Prima TV) şi „Rişti şi câştigi“ (Pro TV) au fost scoase din grilă.
Care sunt motivele pentru care aceste show-uri nu au mai fost difuzate şi care sunt emisiunile pe care le preferă românii în detrimentul celor de cultură generală?
Analiştii media Iulian Comanescu şi Petrişor Obae, dar şi Răsvan Popescu, preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) încearcă să găsească explicaţia acestui fenomen.
Raţiune sau simţire?
Răsvan Popescu crede că existenţa în grilele de programe a unor astfel de emisiuni numai pentru câteva sezoane, şi nu pentru câţiva ani, se poate explica cel puţin prin două raţiuni. „Prima ţine de politica editorială a postului care îşi poziţionează cât mai convenabil emisiunile în grilă şi mă refer la zi, oră, durată, costuri, etc.
A doua raţiune sunt tentat să cred că e dictată de o anume mentalitate a oamenilor de televiziune. În peisajul TV românesc nu prea există obiceiul de a menţine în grilă emisiuni-pilon, cu succes verificat la un public fidel, aşa cum se întâmplă în alte ţări europene. Acolo, există emisiuni longevive care practic «fidelizează publicul»“, explică Răsvan Popescu.
România, o piaţă atipică
Analistul Petrişor Obae explică dispariţia acestor show-uri prin faptul că telespectatorii români sunt mai receptivi „la emisiuni