- Economic - nr. 398 / 14 Octombrie, 2009 Sau, daca vreti, taxa de poluare ori taxa de mediu. Nu atat denumirea ei, cat faptul ca toti aceia dintre noi care inscriem in circulatie, pentru prima data in Romania, o masina noua sau veche, de mana a doua, second hand, cum sunt ele cunoscute, suntem obligati sa platim statului roman o anumita taxa. Taxa care, in anul trecut, a generat un scandal ce a ajuns si in atentia comisarilor de mediu de pe la Bruxelles, care ne-au urecheat nitel pentru cuantumul acesteia, taxa care, acum, pana la finele anului, nu trebuie platita de aceia care achizitioneaza un vehicul nou cu o capacitate cilindrica mai mica de 2.000 de cmc, in ideea de a incuraja productia autohtona de vehicule, intrata si ea in criza. De la intrarea in vigoare a acestor prevederi, la finele anului trecut, cei de la Ministerul Mediului au tot cautat solutii de modificare a acestei taxe si au gasit de cuviinta ca, din anul viitor, sa fie pusi la plata toti cei care inscriu in circulatie, pentru prima data in tara, un vehicul nou, indiferent de capacitatea acestuia. La un moment dat, pe vremea ministrului Nemirschi, se vorbea de introducerea unui impozit de mediu pe masini, care sa inlocuiasca actuala formula de calcul a taxei, pe principiul "poluatorul plateste", ceea ce ar fi insemnat sume foarte mari datorate statului de cei care detin vehicule non euro sau euro 2 sau 3. Si asa, la aceasta ora, taxele sunt mult prea mari pentru majoritatea romanilor - bunaoara, pentru un vehicul cu o capacitate de pana la 1.400 cmc, euro 4, un proprietar ar fi nevoit sa plateasca o taxa de poluare de circa 504 euro, iar pentru un vehicul cu o capacitate de 1.600 cmc, taxa se ridica la 960 de euro, dupa OUG nr.7 din 2009. Din anul viitor, cert este ca taxa de poluare va fi platita si pentru masinile noi din categoria euro 4 cu o capacitate cilindrica de sub 2.000 de cmc, lu