- Diverse - nr. 399 / 15 Octombrie, 2009 Capitolul acesta este vast, dar in lucrarea noastra va trebui sa ne referim doar la acele aspecte care au reflectare in paremiologia romaneasca. Dreptul cutumiar penal priveste viata si securitatea persoanei. Pornindu-se de la Decalog, dreptul cutumiar isi alcatuieste precepte clare privind dreptul la viata, combaterea uciderilor, furtului, jafurilor, talhariilor, desfraului cu toate formele sale, juramantul stramb, incendierile voluntare, calomniile si insultele, certurile, vanzarea de oameni, inselaciunea, epidemiile, vrajitoria, robia, tradarea, asupririle, jocurile de noroc, camata, bataia, pervertirile sexuale, batjocura, blestemele, defaimarea etc. Acestea toate plecau de la convingerea ca omul este creatia lui Dumnezeu, unicat in existenta, purtator al chipului lui Dumnezeu, rege al intregii creatii, iar viata este darul pe care Dumnezeu l-a dat omului si numai El are dreptul sa i-o ia. Nu am alcatuit o statistica, dar socotim ca, in paremiologia romaneasca, cele doua teme, omul si viata, detin cele mai multe proverbe, ceea ce denota - si sub acest aspect - cata cinste aveau acestea in mentalitatea veche romaneasca. "Omenirea s-o cinstesti mai mult decat orice alta pe lume, ca fiecare om in parte este ca tine"; "Omul este putin mai mic decat ingerii"; "Omul in lume s-a nascut, cu lumea sa traiasca, iar nu cu fiarele pustietatii"; "Omul in lume s-a nascut, ca lumea s-o inmulteasca, iar nu s-o pustiasca, dupa cum i-a poruncit Cel ce-n lume l-a zidit." Prin ratiunea sa, omul este mai presus decat celelalte vietuitoare: "Omul cu mintea sa suie pana a judeca pe insusi Domnul." Prin jertfa sa, Mantuitorul ne-a facut fii ai lui Dumnezeu. Asadar, daca Dumnezeu este tatal comun al tuturor oamenilor, oamenii intre ei sunt frati si trebuie sa se comporte intre ei ca fratii. "Orice om, fiind frate cu tine din inceputul lumii