Achiziţionarea unei maşini second-hand îl obligă pe viitorul proprietar să bată Bucureştiul în lung şi-n lat. Cumpărătorul trebuie să se înarmeze cu răbdare şi o mulţime de documente. Inamicii: traficul din Capitală şi indolenţa funcţionarilor de la ghişeu.
Bucureştenii care îşi cumpără o maşină la mâna a doua, înmatriculată în România şi cu Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) valabilă trebuie să facă cel puţin cinci drumuri în goana după documentele necesare înregistrării automobilului.
Redactorul „Adevărul” a reconstituit traseul pe care trebuie să-l urmeze ghinionistul bucureştean.
Primul pas este încheierea unui contract de vânzare-cumpărare între vânzător şi cumpărător. Cea mai simplă variantă este să mergeţi împreună la un birou de acte auto. Tot aici se poate face şi asigurarea obligatorie pe numele noului proprietar, pentru că vechea asigurare îşi pierde valabilitatea din cauza schimbării numelui proprietarului din acte.
Copiile şi legalizările ne pun capac
Următorul drum este la Direcţia de Impozite şi Taxe Locale (DITL). Vânzătorul trebuie să ajungă la sediul din sectorul în care locuieşte pentru a obţine o viză pe fişa de înmatriculare, pe care i-o dă cumpărătorului. Acesta trebuie să se prezinte la sediul DITL din sectorul său cu un dosar care să conţină documentul de identitate, copia documentului de identitate al vânzătorului, fişa de înmatriculare, cartea de identitate a maşinii, contractul de vânzare-cumpărare, fişa de la administraţia fiscală a fostului proprietar şi o cerere tip. Este important ca toate documentele să aibă fotocopii, pentru a nu fi nevoiţi să alergaţi după copiatoare.
Taxe la fiecare pas
După obţinerea fişei de înmatriculare şi a procesului verbal de luare în evidenţă a maşinii de la DITL, urmează al treilea drum, la sediul Registrului Auto Român (RAR) pentru a obţine certificatul de autentici