Roman Yazbeck, 41 de ani, general manager al Philip Morris pentru Romania si Bulgaria din ianuarie 2009, spune ca Guvernul ar trebui sa priveasca industria de tutun ca un business pe care trebuie sa-l administreze cu grija, avand in vedere ca aduce anual taxe la buget in valoare de 2,1 miliarde de euro, iar cresterea accizelor ar trebui sa fie realizata pe baza unui plan stabilit impreuna cu jucatorii importanti din industrie.
"Noi intelegem ca rolul Guvernului este de reglementare si control al taxelor. Ceea ce ne ingrijoreaza este rapiditatea cu care cresc aceste taxe. Daca in ianuarie acciza era de 51 de euro/ 1.000 de tigarete, in aprilie a crescut la 57 de euro/1.000 de tigari, pentru ca in septembrie sa ajunga la 64 de euro/1.000 de tigari. Pentru anul viitor deja este prevazuta o noua crestere la 74 de euro/ 1.000 de tigari. Deci intr-un an vorbim de o crestere cu 69% a accizei. Cresterea accizei ar fi justificata in momentul in care contrabanda este sub control", spune Yazbeck.
El sustine ca majorarea accizei la tigari in septembrie a incurajat contrabanda. "Daca in luna august vorbeam de o contrabanda de 22,5% din piata locala de tigarete, in septembrie aceasta a crescut la 25%. Asta inseamna
300-400 mil. euro pierderi din taxe neplatite la bugetul de stat."
Anul trecut, Philip Morris a realizat o cifra de afaceri de 4,2 mld. lei (980 mil. euro), cu 26% mai mult fata de anul anterior si un profit brut de 115 mil. lei (27 mil. euro). Cele mai vandute branduri din portofoliul companiei sunt Marlboro, cu o cota de piata de 14%, si L&M (9%). Philip Morris Romania exporta mai mult de jumatate din productia realizata in fabrica de la Otopeni catre tari din UE.
Cei mai mari jucatori de pe piata tigaretelor estimata la 2,5 mld. euro sunt BAT, Philip Morris si JTI.
Roman Yazbeck, 41 de ani, general manager al Philip Morris pentru Ro