Sibiul este, cum spuneam, dupa Festivalul National de Teatru (programat in fiecare luna noiembrie, la Bucuresti, de 17 ani incoace), platforma cea mai generoasa de prezentare a celor mai bune productii teatrale romanesti. Pe langa romani, insa, aici au fost produse si cateva spectacole ale unui regizor de origine ucraineana, care a facut furori in teatrul european - Andry Zholdak. Director al teatrului din Harkov, supus cenzurii de autoritatile locale, Zholdak s-a impartit in ultimii ani intre Berlin, Moscova si Sibiu, aici exceland prin montarile cu "Idiotul" (2004) dupa Dostoievski - prezentat in turneu pe intreg mapamondul, "Othello!?" (2005), scris cu semnul intrebarii tocmai fiindca e complet rescris intr-o maniera vizuala ce trimite la aceea a lui Robert Wilson si "Viata cu un idiot" (2007). Considerat unul dintre cele mai inovatoare spectacole romanesti din 2007, "Viata cu un idiot" include filmare in direct si proiectia imaginilor pe trei ecrane, spectatorul fiind pus in situatia de a-si face propriul decupaj, imaginile si sound-ul asociindu-se dupa logica videoclipului. Maniera de joc extrem de agresiva, dinamica foarte rapida a evenimentelor, focarele multiple de actiune de pe scena, dezvaluirea culiselor teatrului prin filmare in direct - transforma spectacolul intr-un produs de esenta postmoderna care a produs socuri de receptare atat la nivelul publicului, cat si in randul specialistilor si creatorilor de teatru.
Cand a ajuns pentru prima data la Bucuresti, in 1996, Yuriy Kordonskiy, nascut la Odessa si educat la Moscova era inca actor - unul din zecile de tineri care studiasera la scoala Lev Dodin - si facea parte din distributia superproductiei Gaudeamus, semnata de profesorul lui. Avea sa revina cativa ani mai tarziu, la invitatia Teatrului Bulandra din Bucuresti, pentru a monta primul spectacol dintr-o serie care avea sa-i aduc