Fundaţia Groupama Gan pentru Cinema este cea care acordă anual premiul „Un Certain Regard“ la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes. Cel care se află în spatele premiilor „Un Certain Regard“ explică succesele cinematografiei româneşti din ultimii ani. Adevărul: Ce părere aveţi despre cinematografia românească actuală?
Gilles Duval : În ceea ce priveşte România, cred că vorbim despre un nou val de cineaşti. Aveţi câţiva regizori cu foarte mult talent.
Acesta este un lucru comun pentru ei şi îi defineşte, chiar dacă sunt foarte diferiţi în ceea ce priveşte proiectele pe care le iniţiază. Nu sunt foarte multe ţări care se laudă cu premii precum Palme D`Or şi alte câteva premii la Cannes, luate unul după altul.
Cum se explică succesul filmelor româneşti la Cannes?
Este destul de dificil să explici de ce se nasc mai mulţi cineaşti buni într-un anumit spaţiu. Cinema este în toate ţările din lume, însă există ţări care nu oferă mijloace pentru a-şi dezvolta cineaştii.
Care credeţi că a fost atunci contextul care a dat naştere acestor oameni de film de valoare?
Un potenţial răspuns ar fi căderea erei ceauşiste şi dorinţa de a vorbi liber şi de a se implica în această direcţie. Există acum o reţea de producători tineri, de regizori care se cunosc între ei şi colaborează şi care vor dori să spună aceste lucruri, însă utilizând un umor propriu.
Ce v-a motivat să daţi premiile românilor?
În România este un cinema cu totul particular, ceva ce nu am mai întâlnit până acum, un cinema deschizător de drumuri, care arată foarte multe lucruri care nu au fost prezentate nicăieri până acum şi, precum am zis, un cinema cu cineaşti cu foarte mult talent.
Dacă ar fi să nominalizaţi un aspect care-i lipseşte cinematografiei române, care ar