ZONA INTERZISĂ. Există un loc în România unde trenurile merg cu 200 km/h. Dacă am avea linii modernizate, cursa Iaşi-Bucureşti s-ar putea face în cel mult trei ore. Sursa: Codrin Presecaru
Trenul face cei 400 de kilometri dintre Bucureşti şi Iaşi în şapte ore. De la Cluj la Bucureşti, drumul durează aproape 9 ore. Viteza medie este de 50-60 km/oră. E ca şi cum ai merge cu un Trabant de pe vremuri.
Explicaţia: căile de rulare, în marea majoritate, au perioada de exploatare depăşită, practic au ieşit din garanţie. Sunt peste 300 de zone de restricţionare a vitezei pe căile ferate din România, şi această cifră spune totul.
Depresia e tot mai mare printre ceferişti, pe măsură ce se înmulţesc accidentele feroviare şi se apropie valurile de disponibilizări.
„Suntem priviţi ca o ciumă. Ni se spune că suntem o gaură neagră şi eticheta pusă pe fruntea tuturor este Necolaiciuc”, spun şefii sindicatelor, care însă nu vor să iasă în faţă.
Există însă o demonstraţie de forţă a ceferiştilor români - poligonul de teste de la Făurei, unde specialiştii arată că trenurile româneşti ar putea circula, dacă ar avea căi de rulare modernizate, cu o viteză medie de 160 km/h.
EVZ a vizitat acest loc şi, după ani întregi, scrie primul articol optimist despre „ciumaţii” de la CFR.
Călători tot mai puţini
În România, numărul de călători cu trenul se află într-o continuă scădere. E un cerc vicios: cu cât sunt mai puţine bilete vândute (-13% este involuţia în 2009 faţă de 2008) şi se adună mai puţini bani, cu atât condiţiile oferite sunt mai proaste, deci şi numărul călătorilor va deveni şi mai mic.
Dacă la vagoane situaţia s-a îmbunătăţit în ultimii ani, principalul motiv de în depărate a clienţilor a rămas viteza de deplasare. Se merge mult mai încet decât în anii ’80, de exem