Marile proiecte legate de constructia de cai ferate de mare viteza pentru transportul de calatori figureaza in pachetele de stimulente ale multor guverne, pentru ca, pe langa faptul ca duc la crearea de noi locuri de munca, acestea sunt capabile si sa impulsioneze economiile regiunilor pe care le deservesc, scrie Financial Times.
China are cel mai impresionant program, iar tari ca Arabia Saudita si India continua sa dezvolte planuri pentru linii speciale. Chiar si Statele Unite, ramase candva in urma in aceasta privinta, are acum planuri ambitioase pentru coridoare de mare viteza ca parte a pachetului lor de stimulente economice.
Europa ramane continentul cu cel mai ridicat grad de utilizare a liniilor ferate de mare viteza, iar unele tari de aici au planuri ambitioase de expansiune.
La inceputul acestui an, Franta a accelerat un proiect de extindere a retelei de cale ferata de mare viteza cu 500 de km. Germania cheltuieste de asemenea masiv pe reteaua feroviara, desi nu in mod specific pe liniile de mare viteza. Guvernul britanic a solicitat un raport pana la finalul anului privitor la posibila constructie a unor linii de mare viteza.
Spania, care va devansa anul viitor Japonia ca tara cu cea mai extinsa retea de rute de mare viteza, si-ar putea accelera la randul sau programul de stimulare a economiei, conform lui Mattias Archilla, director in cadrul Renfe, operatorul de stat din acest sector.
Justificarea este reprezentata de unul din cele mai des invocate beneficii ale liniilor de mare viteza - faptul ca revitalizeaza orasele pe care le deserveste.
"Pe termen mediu, investitiile din acesti ani vor contribui la cresterea economiei", a declarat Archilla.
Totusi, investitiile raman dependente de fondurile de care dispun guvernele. Astfel, au aparut temeri ca noile dezvoltari avute in vedere ar putea fi vulnerabile in fata unor