Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a prezentat situaţia înmatriculărilor de autoturisme noi în ţările Uniunii Europene plus Islanda, Norvegia şi Elveţia, în primele nouă luni ale acestui an. Numărul de maşini înscrise în circulaţie în luna septembrie, la nivel european, este mai mare cu 6,3 la sută faţă de septembrie 2008. Această creştere este datorată pieţelor în care guvernele au susţinut măsuri de reînnoire a flotei. Aici este vorba de ţări precum Germania, Franţa, Austria sau Spania, acolo unde programele de genul „Rabla“ oferă condiţii foarte avantajoase pentru cei care vor să-şi schimbe maşinile.
Scădere generală după nouă luni
După primele nouă luni ale acestui an, numărul maşinilor noi care au intrat în circulaţie în Europa de Vest este mai mic cu 4,8 la sută faţă de aceeaşi perioadă din 2008. Practic, din ianuarie până în septembrie 2009, în Europa de Vest au fost înmatriculate 10.310.038 de autoturisme noi, faţă de 10.877.756 în acelaşi interval de timp al anului trecut.
Cu toate că piaţa auto este într-un declin accentuat, există şase ţări care au înregistrat creşteri, unele chiar semnificative. Este vorba de Germania (+ 26,1%) , Austria (+ 6,7%), Cehia (+ 8%), Slovacia (+ 19,7%), Polonia (+ 1,7%) şi Franţa (+ 2,4%). În timp ce aproape toate ţările Europei de Vest există semne ale ieşirii din criză, situaţia este mult mai dramatică în rândul noilor ţări membre ale UE, media scăderii fiind de 28,7 la sută.
Declinul continuă în Est
Ţările cele mai „lovite“ sunt Letonia (-80,2%), Estonia (-66,1%), Lituania (-69,4%), România (-61,2%), Bulgaria (-47%).
În primele opt luni ale acestui an, România avea o scădere de 59,5 la sută a înmatriculărilor de maşini noi, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În septembrie, România a ajuns la 61,2 la sută. @N