Supraoferta şi conservatorismul de pe piaţa locală fac din localitatea poloneză o zonă neatractivă pentru investitorii imobiliari de mare anvergură. Numărul de locuinţe gata de livrare a crescut, în Lodz, de patru ori în doar doi ani. O diminuare a volumului ofertei este aşteptată de-abia începând cu anul viitor. Boomul imobiliar din anii trecuţi a însemnat, la nivelul întregii Polonii, o dublare a activităţii de construcţii. În Lodz, una dintre cele şase pieţe imobiliare principale ale ţării, volumul de locuinţe noi a crescut şi mai mult.
Până în 2007, dezvoltatorii livrau 600 de unităţi locative pe an, potrivit unui studiu al companiei de consultanţă imobiliară Reas. Până în 2008, această valoare s-a dublat, pentru ca în acest an să atingă un vârf. Un număr de 2.600 de locuinţe noi vor invada piaţa locală în acest an.
Şi asta în condiţiile în care cererea vine doar din partea clienţilor finali locali, nu şi a investitorilor. Mai mult, cumpărătorii locali, care reprezintă o parte mai mică din totalul populaţiei decât în celelalte oraşe mari, au poziţii sociale înalte. De aceea, ei constituie un grup de clienţi potenţiali bine informaţi şi pretenţioşi. Care nu prea cumpără.
Creştere de 38% a ofertei
În aceste condiţii, Lodz este singurul oraş polonez mare în care oferta pe segmentul rezidenţial nou a înregistrat, în prima jumătate a acestui an raportat la ultima parte din 2008, o creştere spectaculoasă de 38%. Ce ar trebui să facă o persoană care vrea totuşi să investească pe piaţa locală? „Noile investiţii ar trebui să se facă la un nivel limitat. Ar trebui ca investitorii interesaţi să ţină cont de faptul că potenţialii clienţi sunt locuitorii din Lodz, care au venituri semnificativ mai mici decât populaţia din celelalte mari oraşe ale Poloniei”, sfătuiesc autorii studiului întocmit de Reas.
Pe