Statul roman colecteaza anual 150 mil. euro din impozite pentru cele 4,2 mil. masini din parcul auto national, de aproape sapte ori mai putin decat Grecia, tara cu un parc auto similar, si de 70 de ori mai putin decat Danemarca, care are doar 2 milioane de masini, potrivit statisticilor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
"In comparatie cu Grecia sau alte state europene, in Romania taxele de poluare sunt printre cele mai mici. Unele state au taxe mai mici la achizitie si mari atunci cand vine vorba de impozite anuale, pentru a incuraja industria auto, iar altele au mari la achizitie si mici cand vine vorba de exploatare. Cel mai probabil Ministerul Mediului va fi obligat sa se adapteze la legislatia europeana", spune Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, care mai detine si functia de presedinte a Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM).
In Grecia, se incaseaza anual aproape 820 mil. euro din impozite anuale pe masini. In total, daca se adauga toate taxele si impozitele directe si indirecte, in Grecia se colecteaza 5,7 mld. euro anual, potrivit datelor ACEA. Acestea includ si accizele pentru combustibili, taxele pentru inmatriculare si taxe pe componente si accesorii. Explicatia acestor diferente este impozitul auto extrem de redus din Romania, in medie de 37 de euro pe masina, comparativ cu celelalte tari europene comparativ cu 200-300 de euro in celelalte tari europene, precum si necalcularea impozitului in functie de nivelul de poluare.
Ministerul Mediului avea in plan inlocuirea taxei de poluare, platita atunci cand se inmatriculeaza pentru prima data un autoturism in Romania, cu un impozit anual, dupa principiul "poluatorul plateste". Momentan, aceasta decizie este amanata.
"Daca s-ar implementa si in Romania o taxa pe emisiile de dioxid de carbon, dintr-o data parcul auto s-ar injumatati si