Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor are un personal de 700 de salariaţi dar nu are un departament special pentru servicii financiare, remarcă raportul de evaluare al protecţiei consumatorilor de servicii financiare din România, prezentat astăzi de Banca Mondială. Citiţi şi:
ANPC: Majorarea dobânzii poate fi refuzată de client
"Neavând nici măcar un singur expert financiar, ANPC nu poate asigura o protecţie financiară eficientă", consideră BM. Un birou special pentru protecţia consumatorilor în domeniul financiar există în Canada, unde în 2001 a luat naştere Financial Consumer Agency. "În România, consideră BM, un astfel de departament ar putea lua naştere din parteneriatul dintre ANPC şi Institutul Bancar Român". O altă modalitate ar fi prin acţiuni de înfrăţire cu agenţii de protecţie a consumatorilor de servicii financiare cu o experienţă prestigioasă. BM a recomandat, în acest sens, Swedish Consumer Agency.
De asemenea, BM propune ca ANPC să realizeze un program naţional de comunicare pentru consumatori şi de conştientizare a problemelor financiare. BM sugerează o colaborare a ANPC cu Asociaţia Română a Băncilor şi Asociaţia Instituţiilor de Leasing şi Nebancare. Informaţiile privind protecţia consumatorilor de servicii bancare trebuie să fie afişate la sediile autorităţilor locale şi centrale. "De asemenea, un element important în programul de conştientizare este colaborarea cu radioul şi televiziunile, precum şi elaborarea şi difuzarea de coduri de protecţie a consumatorilo", spune BM.
Experţii BM mai evidenţiază necesitatea de acces la informaţii financiare: " Înainte de a semna un contract pentru un serviciu financiar, consumatorii trebuie să aibă dreptul de a fi notificaţi asupra taxelor şi comisioanelor aplicabile, ca şi asupra formulei de calcul a oricărei dobânzi" .