Vă mai aduceţi aminte de „Epoca de Aur” şi de „înlocuitori”? Sursa: Katrin Talbot
De exemplu, în loc de cafea se vindea un amestec care producea băutura poreclită „nechezol”, din cauza conţinutului preponderent de ovăz. Tot la înlocuitori şi la înlocuiri am ajuns şi azi, debutul stagiunilor instituţiilor de spectacol fiind caracterizat în mare măsură de schimbări şi înlocuiri.
La Filarmonică - urmare a scandalului deja bine cunoscut - dirijorul Cristian Mandeal a fost înlocuit de Iosif Ion Prunner. Săptămâna trecută, la aceeaşi instituţie, programul a fost înlocuit cu un afiş pe uşă, care anunţa anularea concertului. Debutul de stagiune al Orchestrei Naţionale Radio s-a produs la Ateneu, Studioul „Mihail Jora” fiind încă în reparaţii. Din acelaşi motiv, Orchestra de Cameră a înlocuit sala tradiţională cu Catedrala „Sf. Iosif”, urmând ca zilele acestea să concerteze la Conservator. La fel, Opera din Iaşi a în locuit sala teatrului cu alte patru săli, iar la cea din Bucureşti, mezzosoprana din „Aida” a fost înlocuită de Hermine May (Germania).
În cazul turneului Filarmonicii bucureştene la Frankfurt (în cadrul Zilelor Culturale ale Băncii Centrale Europene), a fost înlocuită orchestra, care nu a dorit să cânte sub bagheta lui Cristian Mandeal şi alături de Anda Petrovici, urmarea fiind preluarea repertoriului de către Orchestra Naţională Radio.
Noroc că, faţă de „nechezolul” care avea un gust îndoielnic şi nu oferea nicio satisfacţie consumatorului, printre exemplele de mai sus s-au constatat şi improvizaţii cu final fericit. Sigur că ne-am bucura infinit mai mult de o rezolvare a situaţiei tensionate de la Filarmonică, unde toţi au motive să susţină că dreptatea este de partea lor, dar pierderea se înregistrează la nivel artistic.