Piaţa a fost invadată anul acesta de bilete la ordin şi cecuri fără acoperire de aproape două miliarde de euro, instrumente pe care firmele se tem să le mai accepte la plată. Valoarea daunelor rezultată din astfel de incidente nu este singura care a crescut în ultima perioadă (de aproape cinci ori faţă de 2007). Spectaculos a avansat şi numărul cazurilor de cecuri şi bilete la ordin neacceptate la plată - de peste trei ori, potrivit datelor BNR. Situaţia financiară pre
Piaţa a fost invadată anul acesta de bilete la ordin şi cecuri fără acoperire de aproape două miliarde de euro, instrumente pe care firmele se tem să le mai accepte la plată.
Valoarea daunelor rezultată din astfel de incidente nu este singura care a crescut în ultima perioadă (de aproape cinci ori faţă de 2007). Spectaculos a avansat şi numărul cazurilor de cecuri şi bilete la ordin neacceptate la plată - de peste trei ori, potrivit datelor BNR.
Situaţia financiară precară a firmelor în actualul context economic, care le împiedică să-şi achite la timp marfa achiziţionată, este una dintre explicaţii. Principalul motiv al înmulţirii incidentelor de plăţi îl reprezintă însă rafinarea metodelor de fraudare. Şeful Direcţiei de investigare a fraudelor economice din cadrul Poliţiei Române, Dan Bucur, o descrie pe cea mai eficientă: clientul câştigă încrederea furnizorului prin achitarea la termen a câtorva comenzi de valoare modică, după care solicită şi primeşte, marfă în cantitate mult mai mare. Între timp produsele sunt înmagazinate într-un depozit închiriat, de obicei, cu acte false. După primirea stocului, „clientul” închiriază maşini cu care transportă marfa şi îşi face pierdută urma, iar produsele sunt comercializate la preţuri de dumping, cu circa 50% sub costul furnizorului.
În ultimii trei ani, sumele refuzate anual la plată cu bilete la ordin şi cecuri au crescut de cinc