Comparativ cu anii trecuţi, cerinţele investitorilor interesaţi la modul real de piaţa românească sunt acum mult mai specifice.
Citiţi şi
Germanii şi americanii revin în România
„Astăzi, percepţia generală a investitorilor despre România este că au pierdut mulţi bani aici”, spune Ilias Papageorgiadis, CEO al More Real Estate, companie de consultanţă imobiliară participantă la târgul Expo Real Munchen. Anul acesta, investitorii interesaţi în mod real de oportunităţile oferite de piaţa imobiliară locală au putut fi număraţi pe degetele de la o mână. Bugetul total alocat de aceste companii investiţii pe piaţa locală se ridică la 200 milioane de euro, potrivit directorului More. Spre comparaţie, numărul companiilor cu un buget de achiziţii orientat spre România a fost de 142 în 2007 şi de 35 în 2008. Între timp, atât micii investitori, care vroiau să cumpere proprietăţi de câteva sute de mii de euro, cât şi speculatorii care vroiau să obţină profituri fabuloase într-un timp foarte scurt, au dispărut.
Ţinte specifice
O diferenţă majoră faţă de ediţiile trecute ale Expo Real este reprezentată de schimbarea radicală a atitudinii investitorilor. Aceştia au trecut de la o abordare de tipul „Am de investit o sumă exprimată în milioane de euro şi vreau să cumpăr ceva în România” la cereri mult mai specifice. Astfel, ţinta actuală a investitorilor este reprezentată de proprietăţile generatoare de profit (în special din închiriere).
Pe un loc important în preferinţele lor se situează, spre exemplu, centrele logistice. Acest segment este, de altfel, cel mai puţin afectat de criză, cu scăderi ale preţurilor de 25-30% în ultimul an, potrivit lui Papageorgiadis. Şi clădirile de birouri bine localizate, cu un nivel real şi sustenabil al chiriilor, au generat interes. Asta în ciuda faptului că, la modul general, dezvoltarea proiectelor de birouri nu