Manifestarea de la Roma are în program 137 de lungmetraje şi filme documentare. Conceput iniţial ca un festival popular, desfăşurat în întregul oraş, evenimentul cinematografic roman este acum organizat după aceleaşi principii ca suratele sale din restul Europei. Ultimul din an în ordine cronologică, Festivalul de la Roma beneficiază de foarte puţine pelicule care nu au fost deja prezentate în alte evenimente similare. Este drept, cele mai multe nu au intrat încă în sălile de cinema.
Numărul filmelor proiectate, în concurs şi în afara lui, este notabil. Patru secţiuni grupează cele 137 de filme: „selecţia oficială“, cu 14 producţii în concurs şi nouă avanpremiere în afara lui, „l’altro cinema“, cu documentare în competiţie şi cu lungmetraje în afara ei, „Alice nella cittá“, cuprinzând creaţii ale unor tineri regizori, şi „Occhio sul mondo“, în care au fost preferate teme multiculturale, contemporane sau istorice.
Violenţă şi autobiografii
Deschis cu „Triage“, în regia oscarizatului Danis Tanovic, cu Colin Farrell, Christopher Lee şi Paz Vega, festivalul are în selecţia oficială creaţii ale unor regizori din Italia, Danemarca, Franţa, Germania, Chile, Argentina, China şi SUA, mulţi dintre ei aflaţi încă în proces de afirmare a Giorgio Diritti sau nou intrata în branşă, Stefania Sandrelli, de exemplu, dar şi nume consacrate, dacă ar fi s-o amintim numai pe Margarethe von Trotta.
Mult mai tentante par proiecţiile din afara concursului, printre ai căror autori îi întâlnim pe Carlos Saura, Joel şi Ethan Coen, James Ivory sau regizorul român Radu Mihăileanu, cu lungmetrajul „Concertul“, coproducţie româno-rusă, care la începutul lui noiembrie va avea premiera pe ecranele din Franţa.
Interesantă de urmărit pare metoda de inspirare din propria biografie a tinerilor cineaşti din secţiunea „Alice nella ci