Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a primit anul acesta 200 de plangeri de la persoane care sustin ca au fost inscrise la fonduri de pensii private obligatorii (pilonul II) fara acordul lor, in mod fraudulos.
In prezent, cele 12 fonduri de pensii de pe aceasta piata au peste 4,8 milioane de clienti si active de 480 mil. euro. Aderarea la un fond se face prin intermediul unui agent de marketing, care primeste 15-30 de euro pentru fiecare nou client adus fondului.
CSSPP a primit din ianuarie pana in septembrie anul acesta peste 1.800 de sesizari de la clienti ai fondurilor de pensii, cea mai mare parte fiind plangeri, iar restul solicitari de informatii privind legislatia sau procedura de transfer de la un fond la altul.
"In primul trimestru au predominat solicitarile privind modalitatea de transfer la un alt fond de pensii, la cele mai multe sesizari reclamandu-se apartenenta la un fond care nu corespunde cu optiunile participantilor, precum si aderarea realizata in mod fraudulos, fara acordul si semnatura participantilor", afirma oficialii CSSPP.
Astfel, jumatate din cei care se plang ca au fost aderati fraudulos la un fond solicita retragerea din pilonul II, care pentru angajatii care au mai putin de 35 de ani este imposibila, iar cealalta jumatate solicita revenirea la fondul pentru care au optat initial. Din cele peste 1.800 de sesizari primite de CSSPP, 450 au venit de la persoane care vor sa afle fondul la care au aderat. Este vorba de persoane care nu si-au ales un fond in primele patru luni de la prima angajare si, din acest motiv, au fost repartizate aleatoriu la unul din fondurile de pe piata. De asemenea, o parte din clienti vor sa afle datele din actele lor de aderare la fonduri, ceea ce inseamna ca multi au fost transferati la alte fonduri de catre agenti de marketing, fara sa stie acest lucru. "Intensi