Bancile verifica tot mai frecvent situatia clientilor carora le-au acordat imprumuturi la Biroul de Credit, pentru a vedea daca au credite contracte si de la alti finantatori si cum isi platesc ratele.
Biroul de Credit este o institutie detinuta de bancile comerciale care gestioneaza date privind piata creditului de retail, colectand informatii privind restantele acumulate de clienti, dar si despre creditele contractate, chiar daca nu au inregistrat probleme la plata.
"Pentru unele banci este o activitate constanta. Astfel pot sa stie situatia la zi a unei parti a portofoliului de clienti", spune Serban Epure, directorul general al Biroului de Credit.
Spre exemplu, in septembrie, bancile au cerut rapoarte de credit pentru 310.000 de clienti. Volumul este comparabil cu cel al interogarilor facute pentru acordarea de credite noi clientilor potentiali, care au totalizat 360.000 de cereri.
Epure subliniaza ca in septembrie s-a resimtit totusi si impactul unei oferte promotionale derulate de institutie pentru bancile partenere, in cadrul careia a perceput tarife mai mici pentru interogarile legate de starea clientilor din portofoliu. In lunile precedente, numarul acestor interogari era de aproape 70.000 de cereri, lunar.
Preocuparea mai mare a bancilor pentru comportamentul de plata al clientilor vine pe fondul tendintei de deteriorare continua a portofoliilor de credite. Loviti de deprecierea euro si de scaderea veniturilor, tot mai multi clienti ajung sa nu isi mai plateasca ratele. Peste 611.000 de clienti individuali inregistrau in iulie restante la credite, numarul fiind aproape dublu fata de iulie anul trecut, potrivit celor mai recente date ale BNR.
"Un client cu o situatie buna poate primi noi produse", spune Epure. In cazul unui client care incepe sa inregistreze probleme la plata ratelor, banca poate decide sa ii ofere o soluti