Când plata pensiilor şi a salariilor depinde de împrumutul de la FMI, care sunt şansele ca principalele impozite să rămână neschimbate în 2010 şi care ar putea fi efectele produse de posibila majorare a TVA sau a cotei unice? Înainte ca guvernul Boc să cadă, discuţiile legate de necesitatea creşterii taxei pe valoarea adăugată au revenit în actualitate. Au existat şi voci care vorbeau inclusiv de varianta majorării cotei unice de impozitare. Ministrul finanţelor,
Când plata pensiilor şi a salariilor depinde de împrumutul de la FMI, care sunt şansele ca principalele impozite să rămână neschimbate în 2010 şi care ar putea fi efectele produse de posibila majorare a TVA sau a cotei unice?
Înainte ca guvernul Boc să cadă, discuţiile legate de necesitatea creşterii taxei pe valoarea adăugată au revenit în actualitate. Au existat şi voci care vorbeau inclusiv de varianta majorării cotei unice de impozitare. Ministrul finanţelor, Gheorghe Pogea, a confirmat, recent, că deşi bugetul pe 2010 a fost configurat tot pe baza TVA de 19%, s-a luat în calcul existenţa unei ajustări a taxelor principale „dacă economia nu-şi va reveni“, în timp ce preşedintele Traian Băsescu a spus, în cadrul unei întâlniri cu investitorii străini, că TVA ar putea creşte de la anul.
Ar fi o greşeală să credem că ieşirea din scenă a cabinetului Emil Boc va schimba cu ceva datele problemei: veniturile bugetare rămân o mare problemă, iar una dintre cele mai facile şi mai sigure modalităţi de creştere a sumelor colectate va fi, pentru orice guvern ar urma, creşterea unuia (sau a mai multora) dintre impozitele principale.
De la câţiva bani la mii de euro
Dacă TVA ar urca, din 2010, la 21%-22% (cele mai vehiculate valori) faţă de valoarea actuală de 19%, impactul asupra preţurilor bunurilor de larg consum ar fi, cel puţin teoretic, aproape insesizabil. O pâine, de exemplu,