STUDIU. Din cauza imaginilor de pe pachetele de ţigări, jumătate dintre adolescenţi şi 44 la sută dintre adulţi resping fumatul. Sursa: AFP
Jumătate dintre adulţii şi adolescenţii din România au comportament de respingere/dezgust faţă de ţigări din cauza pictogramelor de pe ambalaj, arată două studii realizate de specialişti ai Institutului de Pneumoftiziologie „Marius Nasta” din Capitală şi Totem Communication.
Cifrele au crescut semnificativ la un an de la introducerea pictogramelor. Experţii în renunţarea la fumat spun că, spre deosebire de anii trecuţi, când se înregistrau de la an la an tot mai mulţi dependenţi de ţigări, numărul fumătorilor e acum în scădere.
„Spre exemplu, la centrele de renunţare la fumat din toată ţara s-au prezentat în jur de 30.000 de persoane. Acestea au antrenat, la rândul lor, şi altele care doreau să se lase. Efectele se vor vedea în timp. Important este că oamenii încep să conşti enti zeze riscurile pe care le implică fu matul şi îşi pun problema să renunţe”, comentează Magdalena Ciobanu, coordonatorul Centrului pen tru Renunţarea la Fumat din Ministerul Sănătăţii.
„Induc o reacţie emoţională negativă”
Unul dintre studiile prezentate ieri a evaluat modul în care adulţii români sunt influenţaţi de imaginile de pe pachetele de ţigări.
Studiul a fost făcut pe un eşantion de 800 de adulţi fumători, mai întâi înainte de introducerea pictogramelor, la şase luni şi la un an de la apariţia lor pe pachetele de ţigări.
A doua analiză a evaluat impactul pictogramelor asupra adolescenţilor cu vârste între 14 şi 18 ani, atât fumători, cât şi nefumători.
„Pictogramele cresc gradul de con ştientizare a efectelor fumatului. Sunt reţinute imaginile dure, care scad atractivitatea vizuală a tutunului, producând efecte emoţionale negative”, comentează experţii.
@N_