» Anul acesta s-au implinit 100 de ani de la inaugurarea Portului modern Constanta.
» Autoritatile spun ca, din cauza crizei, evenimentul nu va fi marcat printr-o sarbatoare fastuoasa.
Centenarul portului Constanta nu inseamna doar un veac de istorie portuara, ci si legenda. Se pare ca marinarii de pe Argo au atins aceste tarmuri, cu multi ani inainte de izbucnirea razboiului Troiei. In veacurile urmatoare, intensificarea schimburilor dintre getii autohtoni si negustorii Eladei a adus prosperitate in zona Tomisului, transformandu-l dintr-o asezare exclusiv portuara intr-un polis (n.r. oras) in lumea pontica. Activitatea comerciala de la Tomis a atras atentia Romei. Organizat si aparat de romani, Portul Constanta, sub denumirea de Constantina, cunoaste o puternica perioada de dezvoltare. La inceputurile mileniului al II-lea, portulanele si hartile navigatorilor italieni consemneaza existenta portului Constanta. La inceputul secolului al XV-lea, Dobrogea intra sub lunga dominatie otomana, cand, vreme de 450 de ani, portul Kiustenge a servit drept depozit si loc de incarcare a granelor ce luau drumul Constantinopolului.
Mai tarziu, criza orientala a avut un impact negativ asupra portului, conflictele insa au atras interesul marilor puteri pentru Marea Neagra. Asa se face ca englezii au fost cei care au facut primul pas pentru obtinerea de la guvernul turc a dreptului de concedionare a construirii liniei ferate Cernavoda-Constanta, fapt ce implica si lucrari de amenajare ale portului maritim. Abia dupa obtinerea indepedentei de stat, Romania a acordat o atentie deosebita modernizarii Portului Constanta. In cele din urma, s-a optat pentru o solutie romaneasca, planurile pentru constructia si exploatarea portului apartinand inginerilor IB Cantacuzino, Gheorghe Duca si Anghel Saligny. Inaugurarea lucrarilor de constructie si modernizare a p