- Cultural - nr. 404 / 24 Octombrie, 2009 In contextul in care, in ultimele luni, s-a discutat mult despre invatamantul romanesc, in sensul operarii unor transformari capabile sa duca rezultatele elevilor romani la nivelul tarilor din Uniunea Europeana, un schimb de elevi, intre Romania si Franta, este o intreprindere cat se poate de utila. Ea s-a petrecut la Tarnaveni, intre o clasa de elevi ai Gimnaziului "Vasile Moldovan" si o clasa de la Colegiul (Gimnaziul) "Gernez Rieux" din Ronchin-Lille, Franta. Totul a inceput in 2007, cand cele doua clase au inceput sa corespondeze, in principal pe internet, anul 2009 insemnand anul intalnirii, cate o saptamana in fiecare din cele doua tari: mai intai, in mai 2009, la Tarnaveni, apoi, in octombrie, la Ronchin. Obiectivele educationale ale schimbului de elevi au fost stabilite de responsabilii de proiect pedagogic; pentru Tarnaveni, prof. Lucia Catutoiu, iar pentru Ronchin, prof. Isabelle Demeulenaere si Gilbert Letrau. Experienta traita la Ronchin, de cei 18 elevi ai Gimnaziului "Vasile Moldovan" din Tarnaveni, poate fi sintetizata pe 3 componente: contactul direct cu scoala, participarea la ore de curs, intreceri sportive, dezbateri si discutii intre elevii celor doua clase partenere; contactul direct cu familia franceza (elevii fiind cazati in familia elevului corespondent); ore de geografie "aplicata", adica vizitarea unor obiective turistice din Franta. Despre ceea ce s-a vazut ar fi multe de povestit, incercam doar o sinteza. Contactul direct cu scoala: Gimnaziul "Gernez Rieux" este o scoala de stat cu cca. 570 de elevi, avand o dotare medie. • Prima deosebire care te frapeaza este faptul ca orele au loc in cabinete/clase specializate, elevii fiind cei care isi schimba dupa fiecare pauza spatiul de invatare. Profesorii coboara in curte de unde insotesc elevii in clasa respectiva, care este incuiata, cheia stand