Suntem "prietenoşi cu natura", răscolim dulapurile şi magazinele second-hand la fiecare început de sezon, pentru că se poartă vintage, pentru că e criză şi deoarece, mai presus de orice, ţinem la binele planetei. Şi totuşi, totul este numai o iluzie. Industria modei de lux nu îmbrăţişează criza decât la nivel de declaraţii, atunci când marii creatori se retrag pe domeniile lor, unde se declară sclavii talentului ce tocmai i-a năpădit.
În realitate, criza economică mondială a devenit un pretext pentru punerea în valoare a culorilor şterse şi triste ale noilor sezoane, pentru revenirea Art Nouveau-lui, a femeii de acum 100 de ani din tablourile lui Klimt, înconjurate de păsări, animale, flori.
"Culorile mai terne arată starea de criză, determină la reflecţie, la întoarcerea în trecut, de multe ori la întoarcerea în copilărie", explică specialistul Mihai Cosmatchi cum decid în zilele noastre casele de stil ce se va purta. Nelly Rodi, Carlin, Promostyl sunt doar câteva dintre marile birouri de stil consultate de cei din industrie.
Marii creatori sunt plini de har, dar sunt unii care mai consultă caietele de stil cu texturi, culori, dar şi idei de comunicare vizuală. Cert este că specialiştii ştiu cu cel puţin un an sau chiar doi înainte ce se va purta. Sunt obligaţi să fie atât de "vizionari", din simplul motiv că ciclul de producţie pentru vestimentaţie, accesorii, dar mai ales pentru maşini, obiecte electrocasice - care sunt şi ele în pas cu moda - cere timp.
"Sunt mai multe birouri de stil care se laudă că ştiu care vor fi tendinţele de culoare pentru anii următori. Pantone este unul dintre acestea", adaugă Mihai Cosmatchi, care predă un curs de "Modă contemporană" în cadrul Fundaţiei Calea Victoriei din Bucureşti. El explică faptul că până şi marile companii cumpără game cromatice de la aceste birouri, mai ales pentru pro