Participanţii la Convenţia Organizaţiilor Media (COM) au adoptat, ieri, în unanimitate un Cod deontologic unic pentru mass-media.
Întâlnirea a avut loc la sediul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) din Bucureşti.
Codul deontologic face precizări cu privire la integritatea jurnaliştilor, conflictele de interese apărute în presă, verificarea şi corectitudinea informaţiilor, protecţia vieţii private, protecţia minorilor şi a surselor.
Noul Cod va fi implementat de către Grupul pentru bune practici jurnalistice. Astfel, va fi elaborat un sistem de puncte de penalizare, asemănător sancţiunilor date de Poliţia Rutieră. Comisia pentru respectarea Codului deontologic unic ar putea face publică situaţia „punctajului” fiecărui produs media.
Drepturi şi îndatoriri
Potrivit unuia dintre punctele Codului deontologic, „jurnalistul este dator să semnaleze neglijenţa, injustiţia şi abuzul de orice fel. Jurnalistul are dreptul de a fi informat, la angajare, asupra politicii editoriale a insituţiei massmedia”. De asemenea, se mai precizează că jurnaliştii au dreptul de a se opune cenzurii de orice fel, pot avea clauză de conştiinţă şi au libertatea de a refuza orice demers jurnalistic împotriva principiilor eticii jurnalistice sau a propriilor convingeri.
De asemenea, se recomandă ca jurnalistul să nu fie membru al vreunui partid politic, informator sau ofiţer acoperit al unui serviciu secret.
Codul obligă jurnalistul să depună anual „o declaraţie de interese la conducerea instituţiilor mass-media la care este angajat sau cu care colaborează. Jurnalistul poate decide unilateral să îşi facă publică declaraţia de interese pe site-ul unei organizaţii profesionale”.