Am văzut alaltăieri, pe stradă, o bătrînică superbă în bătrîneţea ei. Ochi căprui şi calzi, o linişte plină de candoare, părul alb, tuns scurt, un mers timid, încet, dar plin de o graţie nesfîrşită. Era o femeie de-o autenticitate izbitoare.
Deşi nu citesc decît ocazional reviste glossy, m-am prins şi eu că, în urmă cu vreo douăzeci de ani, cînd a apărut Demi Moore în Vanity Fair, s-a lansat moda ca femeile celebre să pozeze însărcinate în 7 luni, în ideea de a scoate de sub incidenţa tabu-ului imaginea nudului gravid şi de a le reîncuraja să nască pe femeile din clasa medie. S-a trecut aşadar la un nou plan de marketing în care targetul erau femeile la 30-35, venituri medii-superioare, integrate profesional şi aflate pe o pantă ascendentă a veniturilor, care ajunseseră speriate că nu vor mai fi dorite, că li se vor lăţi şoldurile, că o să devine nişte gospodine, că o să schimbe pempărşi, că viaţa lor socială şi amoroasă o să dispară ireversibil, ca măgaru-n ceaţă. Feminismul egalitarist începea să se nunţeze şi să încerce să spună că da, nu vă fie frică, camaradelor, feminitatea înseamnă şi maternitate. Nu vă fie teamă să deveniţi mame fiindcă asta nu înseamnă, aşa cum s-a spus pînă acum, sclavie suplimentară la mascul, ci dimpotrivă, o eliberare maternă, aducere pe lume, ceea ce el, nesimţitul, nu e capabili. Fireşte, asta i-a enervat serios pe unii bărbaţi vanitoşi, care de-atunci au privit maternitatea ca pe o mănuşă aruncată de dame în obraz şi caută să nască şi ei, întocmai cum unele doamne vor din ce în ce mai insistent să sară cu paraşuta, să joace fotbal şi chiar să tragă de fiare, la culturism.
Să revenim totuşi la femeile celebre, care după ce au născut, au făcut poze cum alăptează. Multinaţionalele de produse pentru îngrijiea bebeluşilor s-au lipit precum căpuşele şi au marcat banul. Pe urmă, gagicile şi-au lăsat copii la bone imigrante şi