Firmele de consultanta in resurse umane de pe piata locala, care vand si proiecte menite sa ajute companiile cu reducerea de costuri, au fost nevoite sa aplice in propriile organizatii sfaturile pe care le dau clientilor. Au renegociat chiriile si contractele cu furnizorii, au inchis din birouri sau au renuntat la o parte din angajati.
Cei care activeaza pe piata serviciilor de HR se confrunta cu afaceri mai mici decat estimau la inceputul anului, ca urmare a faptului ca multi clienti au inghetat sau au renuntat la bugetele destinate investitiilor in angajati din acest an.
"Pentru doi dintre colegii nostri forma de colaborare a fost modificata din contract de munca pe perioada nedeterminata in contract de prestari servicii, ei devenind persoane fizice autorizate. In acest fel, impozitele corelate cu fondul de salarii aferent lor au fost inlocuite cu TVA (semnificativ mai mica) aferenta facturilor de prestari servicii pe care ni le emit lunar", sustine Adrian Ciocodan, directorul general al companiei de training si consultanta Smartbox - Active Learning Experiences. In urma acestor schimbari, numarul de angajati permanenti a ajuns la patru.
O alta masura luata in cadrul companiei de training a fost suspendarea sau amanarea proiectelor de investitii bazate pe capitaluri atrase si o concentrare mai mare asupra proiectelor bazate pe capitaluri proprii, ca o masura care sa aduca reduceri de costuri pe termen scurt.
Si-au renegociat chiriile si contractele cu furnizorii
Renegocierea chiriilor si stabilirea unor termene de plata mai lungi cu furnizorii au adus economii la buget de pana la 30%.
"Acum, clientii nu mai vin la tine. Nu mai e ca in 2008, cand te prefaceai ca nu ai loc in agenda ca sa pari ocupat, ci trebuie sa onorezi comenzile, si asta trebuie sa se intample cat mai repede", sustine Iuliana Stan, business manager in cadrul com