Programul de guvernare al lui Lucian Croitoru, premierul desemnat să formeze un nou guvern, preia majoritatea promisiunilor incluse în programul Cabinetului Boc, care până acum au avut o realizare îndoielnică. Însă tehnocratul nu a prezentat şi modalităţile de realizare a măreţelor măsuri propuse.
Sporirea surselor de finanţare rămâne o provocare pentru Croitoru, în condiţiile în care, pentru 2010 premierul desemnat ar vrea să economisească 1,7 miliarde de euro. Potrivit planului, anul viitor este prognozată o creştere economică de doar 0,5%, deficitul va scădea de la 7,3% la 5,9%, în vreme ce nivelul actual al cotei unice (16%) şi al Taxei pe Valoarea Adăugată (19%) vor fi menţinute pe parcursul întregului mandat până în 2012.
Pentru majorarea veniturilor la buget se vor creşte însă accizele şi taxele de mediu, iar autorităţile locale vor avea dreptul să modifice nivelul impozitelor locale în funcţie de necesităţi şi de suportabilitatea populaţiei. Croitoru propune totodată calcularea valorii impozabile a clădirilor şi terenurilor din intravilanul localităţilor prin raportarea la valoarea de piaţă a acestora, acolo unde aceasta este "vădit mai mare" decât cea determinată prin formula actuală de calcul.
AUTOSTRĂZI ŞI TAXE CÂT CUPRINDE ŢARA
Croitoru propune realizarea unui pact naţional "Autostrăzile României", pentru stabilirea proiectelor de autostrăzi care vor fi realizate până în 2020. Premierul desemnat propune instituirea unui mod echitabil de colectare a taxelor pentru infrastructură, conform principiului "Plăteşti cât şi cum foloseşti" şi colectarea într-un procent ridicat a acestor taxe.
În condiţiile în care, în 2009, Transporturile nu au primit decât 1,4% din PIB, faţă de 4,7%, cât se alocă în Cehia, Croitoru propune demararea lucrărilor la mai multe autostrăzi. Un déjà-vu... Potrivit planului, în 201