Bombardier, Alstom si Siemens, cei mai mari producatori mondiali de material rulant feroviar, cu afaceri cumulate de peste 90 de miliarde de euro in 2008, cer guvernului si Ministerului Transporturilor investitii in infrastructura feroviara. Miza starii deplorabile a caii ferate sunt investitiile straine si supravietuirea transportatorilor locali privati si de stat.
"Pentru a trai, calea ferata are nevoie de modernizari oriunde si, mai ales, in Romania. Daca ne uitam pe sosele putem vedea haosul din transport, iar oamenii trebuie sa realizeze ca transportul feroviar este cheia cresterii unei tari", spune Janis Vitins, director de marketing si de planificare de produs al Bombardier.
El adauga ca in Romania sistemul feroviar are nevoie de investitii constante timp de 15 ani de acum inainte pentru a ajunge la un nivel similar cu media europeana si pentru a putea realiza interconectari cu coridoarele de transport europene.
"Politicienilor le este frica insa sa faca ceva nou, pentru ca daca gresesc, pot pierde mandatul. Am constatat acest lucru si in alte tari, in principal din Europa Centrala si de Est, unde exista nervozitate inaintea semnarii contractului", a spus Vitins. CFR Infrastructura a alocat in acest an un buget de 600 mil. lei pentru reparatii capitale si mentenanta, in conditiile in care necesarul este de 2,4 mld. lei.
In ceea ce priveste afacerile pe piata locala, canadienii de la Bombardier au vandut catre Metrorex 44 de trenuri de metrou in valoare de 300 mil. euro, iar in acest an au infiintat la Cluj un centru de servicii care va angaja 140 de oameni.
Mai intai proiecte, pe urma finantare
Investitiile in infrastructura feroviara prin atragerea de fonduri europene au fost in ultimii doi ani sub 500.000 de euro si au fost directionati spre realizarea unei harti de zgomot.
"Fonduri exista, dar sunt in principal direct