Producea peste un milion de masini pe an si exporta masiv in tari adversare URSS-ului. In prezent, AvtoVAZ, compania care produce masinile Lada e pusa cu botul pe labe si se discuta si de faliment. Muncitorii ar vrea ca intreprinderea sa fie nationalizata, iar Putin sa fie director. Putin, pe de alta parte preseaza Renault sa investeasca in Lada, insa francezii nu sunt incantati de idee, pentru ca stiu ca nu detin controlul. Intra in articol pentru a citi despre incurcata situatie in care se afla Lada, un fost "tigru" sovietic, redus la dimensiunile unui catelus care cere mila. Trecut glorios, prezent deloc frumos
AvtoVAZ a inceput productia Lada acum mai bine de patru decenii, iar mare parte a modelelor aveau la baza masina Fiat 124 din 1966. Masinile au devenit foarte populare in URSS, unde erau vandute sub numele Zhiguli, dar pentru export a fost creat un nume mai simplu: Lada. Uzina ajunsese sa exporte peste jumatate din productie, chiar si in tari Occidentale, precum Canada, Germania, Italia, Marea Britanie, automobilele ajungand si in Australia, Africa si America Latina.
Lada avea succes fiindca masinile erau ieftine si se puteau repara pe marginea drumului sau in spatele blocului, fara complicatii. Statul sovietic primea bani buni, iar orasul Togliatti prospera.
Dar vremurile bune au trecut, iar Lada e pe merginea prapastiei. In anii buni productia depasea un milion de unitati, in prima parte a acestui an abia a ajuns la 170.000 si cu siguranta nu va trece de 300.000, de trei ori mai putin ca anul trecut.
Prea multi angajati, prea riscant sa fie dati afara
Mini SUV-ul Niva nu s-a schimbat mult din 1977, iar modelele mai noi, Priora si Kalina, arata imbatranita si nu sunt pe placul oamenilor de clasa medie din Rusia, care se orienteaza catre masini straine si considera ca e jenanat sa conduci o Lada. @N_P