Criza a adus în prim-plan varianta de finanţare prin factoring, în condiţiile unei reduceri semnificative a fluxurilor de numerar din economie, arată o analiză conso.ro. Portofoliul celui mai mare jucător din piaţă este predominat în prezent de clienţi din domeniul construcţiilor şi al sportului. Aceştia îşi vând atât facturile scadente, cât şi drepturile de televizare.
Factoringul presupune vânzarea facturilor scadente către o companie specializată denumită factor, pentru un procent din suma de încasat.
Factorul va fi cel care se ocupă de administrarea facturilor şi de colectarea la scadenţă a contravalorii acestora.
De asemenea, pe lângă facturi mai pot fi cesionate şi drepturi de încasare a unor subvenţii, drepturi de televizare a unor evenimente, diverse contracte.
“În perioada actuală de incertitudine economică, factoringul este o soluţie la care au aderat tot mai multe companii, de la IMM-uri româneşti la corporaţii multinaţionale”, a precizat Andreea Marinescu, directorul diviziei de factoring al UniCredit Ţiriac Bank.
Construcţiile şi cluburile sportive au început să apeleze la factoring
În prezent, piaţa factoringului din România este dominată de divizii ale marilor bănci străine sau locale. La sfârşitul lui 2008, pe primul loc se afla UniCredit Ţiriac Bank, cu o cotă de piaţă de 32%, conform calculelor furnizate de bancă.
Pe locul doi se află divizia de factoring a BRD, cu 28%, urmată de BCR cu 11% şi compania de factoring a Băncii Transilvania, cu 10% din piaţă.
Conform structurii portofoliului de clienţi ai liderului de cotă, 2009 a fost un an al schimbărilor de strategii.
“În 2009, aproximativ 70% din portofoliul de clienţi a fost schimbat”, au comentat reprezentanţii băncii. În urmă cu un an, peste un sfert din clienţii care au apelat la factoring erau reprezentaţi de companii din d