Blocajul de plăţi bugetare de la anul este greu de evitat iar orice întârziere ar avea consecinţe şi mai grave: inflaţie şi derapaj de curs valutar.
Alternativa sănătoasă e blocajul controlat: reduceri bugetare masive, fie la salarii, fie la personal, fie la ambele. Soluţia de compromis: o parte dintre posturi şi salarii să fie salvate prin majorări de impozite, adică pe spinarea contribuabililor, ca până acum.
Dacă preşedintele Băsescu a dat de înţeles că primul robinet la care s-ar umbla ar fi majorarea TVA, companiile spun că mai bine s-ar umbla la cota unică. Variante şi consecinţe:
1. Creşte TVA
- avantaje: colectarea este relativ uniformă, atinge parţial şi economia subterană
- dezavantaje: scumpiri, scăderi de profitabilitate, scădere suplimentară a economiei, creştere a evaziunii
2. Creşte cota unică pe venit
- avantaje: venituri mai sigure la buget
- dezavantaje: scădere a consumului, întârzieri suplimentare ale ratelor la bancă
3. Creşte impozitul pe profit
- avantaje: nu îngroapă firmele lovite deja de criză
- dezavantaje: scade volumul investiţiilor, scade atractivitatea ţării, creşte evaziunea
4. Creşte CAS
- avantaje: venituri mai sigure la buget
- dezavantaje: presiuni suplimentare pe lichiditatea companiilor, concedieri
5. Cresc doar accizele:
- avantaje: cele mai reduse efecte negative în economie
- dezavantaje: creşte evaziunea în sectorul cel mai greu de controlat
Companiile ar prefera să fie reintrodus impozitul progresiv pe salarii decât să crească TVA, impozitul pe profit sau CAS
Blocajul de plăţi bugetare de la anul este greu de evitat iar orice întârziere ar avea consecinţe şi mai grave: inflaţie şi derapaj de curs valutar.
Alternativa sănătoasă e blocajul controlat: reduceri bugetare masive, fie la salari