Doar 11% dintre managerii romani sunt increzatori ca am atins finalul crizei, iar nivelul de nemultumire fata de masurile guvernamentale de combatere a crizei este foarte mare, arata un studiu realizat de Roland Berger Strategy Consultants.
In Romania, fata de procentul de 76% din managerii care anticipau in martie ca situatia se va inrautati, in prezent doar 41% dintre acestia isi pastreaza parerea, cea mai mare proportie (43%) fiind acum marcata de incertitudine, afirmand ca situatia este inca neclara, mai releva studiul citat. Doua treimi in cazul Ucrainei si Rusiei si peste 80% dintre companiile din Romania au avut de suferit de pe urma falimentelor partenerilor de afaceri.
De fapt, impactul general al crizei in Romania este deosebit de sever: 87% dintre managerii romani afirma ca se confrunta cu o scadere a comenzilor si vanzarilor, 83% intampina dificultati de incasare si peste 80% au de-a face cu falimentele partenerilor de afaceri. Totusi, fata de primavara, mai putini intampina probleme de finantare, procentul celor care au declarat ca se confrunta cu astfel de dificultati coborand de la 60% la 43%.
"Spre deosebire de prima jumatate a anului 2009, cand prioritatea o constituia gestionarea crizei, companiile trebuie sa se orienteze acum spre aspectele importante pe termen mediu si lung", spune Codrut Pascu (foto), managing partner al companiei de consultanta Roland Berger.
Aproape toate companiile intervievate au luat deja atitudine in fata crizei la un nivel operational, cu programe de reducere a costurilor, revizii bugetare si inghetarea recrutarii.
Totusi, mai putin de o treime din companii considera masurile strategice, precum achizitiile, ajustarea modelului de operare si a structurii de capital sau inchiderea anumitor segmente de business, ca oportunitati de pe urma carora trebuie sa profite in situatia actuala. De fapt