O amplă manifestare a fost organizată la Biblioteca Naţională a Franţei, cu ocazia centenarului naşterii scriitorului de origine română Eugène Ionesco. Trei sute de piese din arhivele Bibliotecii Naţionale a Franţei şi din arhiva personală a autorului formează o imagine completă a multiplelor faţete ale acestei personalităţi a teatrului internaţional. Date interesante nu numai pentru opera lui, dar şi pentru istoria teatrului conţin secvenţele video din piesele sale, desenele pentru decor sau costumele expuse, între care se detaşează cele realizate de Michel Bouquet. Pot fi văzuţi aici mari actori care au dat viaţă personajelor ionesciene, cum ar fi Tatie Danielle în „Scaunele“ sau Claude Piéplu. Printre vedetele expoziţiei se numără, de exemplu, casca primului pompier din „Cântăreaţa cheală“.
„Retrospectiva“ teatrală începe cu „Cântăreaţa cheală“, piesa cea mai jucată în istoria teatrului francez, şi se termină cu „Rinocerii“, în faimoasa versiune englezească semnată de Orson Wells la Londra. Imaginea ei este reconstituită cu ajutorul fotografiilor unor actori prestigioşi care au jucat în ea, cum ar fi Eli Wallach, Joan Woodward sau Alec Guiness, alături de Lawrence Olivier, interpretul rolului principal. Alături se află o fotografie cu doi mastodonţi şi o cronică de o pagină dintr-un ziar de epocă.
Angoasă şi umor
În privinţa cinematografului poate fi văzută o secvenţă din „Cele şapte păcate capitale“, pe care a reuşit să o realizeze în 1962, avându-i ca interpreţi pe Claude Chabrol, Demy, Vadim, Molinaro, alături de pelicula pe care a turnat-o, împreună cu Max Douy, după scenariul său, „Furia“.
Fragmente biografice se recompun din piesele expuse, mai ales din minunatul volum „Note şi contranote“, din care răzbat angoasa şi umorul caracteristic autorului. O imagine nouă apare din piesele inedite. Naşterea