Codrut Pascu, managing partner al Roland Berger, spune ca piata se va cerne si in urmatorul an, pentru ca redresarea economiei nu se va resimti mai devreme de a doua jumatate din 2010, iar majoritatea companiilor intarzie luarea unor decizii strategice.
Cum vad managerii celor mai mari companii economia romaneasca dupa un an de criza, in care a fost nevoie sa aplice chiar si trei scenarii pentru a face fata schimbarilor din piata: urmeaza cel putin inca un an greu, in care nu se poate paria pe cresteri la nivelul veniturilor. Mai mult, scaderea consumului a fost mai dura decat anticipau in 2008, arata un studiu realizat de compania de consultanta Roland Berger Strategy Consultants.
Studiul a fost realizat in aceasta toamna in Europa Centrala si de Est, pe piata locala fiind incluse cele mai mari 200 de companii private si de stat, cu afaceri care anul trecut au depasit valoarea de 100 mil. euro in fiecare caz in parte.
"Nu mai este aceeasi incertitudine ca acum un an. Este clar ca nu va aparea niciun reviriment pe piata in al doilea semestru si e aproape sigur ca nici in prima jumatate din 2010", afirma Pascu.
Managerii sunt ingrijorati de scaderile de consum de pe piata interna, care au luat o amploare mai mare decat anticipasera in 2008. Chiar si pe piata bunurilor de larg consum au aparut scaderi si prognoze mai pesimiste in acest an, dupa ce in 2008 companiile mari inca pariau pe rezistenta sectorului in fata crizei, mai spune Pascu. "Pe unele proiecte pe care le avem acum in FMCG (bunuri de larg consum - n. red.) am ajuns la al treilea scenariu de piata in ultimul an", precizeaza el.
Revizuirea bugetelor si programele de reducere a costurilor au fost la ordinea zilei in companiile mari din Romania, iar mai mult de jumatate din acestea au luat si masuri precum inghetarea angajarilor si a investitiilor in dezvoltare din cauza declinul