Trenurile au acumulat întârzieri de 3 ani în primele 9 luni ale anului. Totuşi, călătorii nu pot fi despăgubiţi, din cauza unui vid legislativ. Însă, din 3 decembrie, CFR Călători va trebui să plătească despăgubiri de minim un sfert din valoarea biletului, dacă un tren nu ajunge la destinaţie conform graficului. Sursa: Răzvan Bunea
România trebuie să îşi armonizeze legislaţia naţională cu cea europeană. Astfel, din decembrie vom avea reguli noi pentru protecţia călătorilor.
“Începând cu data de 3 decembrie 2009 va intra în vigoare şi se va aplica direct Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului din 1371/2007, care stabileşte reguli speciale pentru despăgubiri în cazul întârzierilor: minimum 25% din preţul legitimaţiei de transport pentru o întârziere între 60 şi 119 minute şi minimum 50% din preţul legitimaţiei de transport pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mult”, a precizat pentru evz.ro avocatul Mihai Titichi, şeful Serviciului Juridic al Asociaţiei pentru protecţia Consumatorilor din România.
Banii de bilet, recuperaţi la tribunal
În prezent, un călător nu îşi poate recupera pagubele create de întârzierea trenului decât în instanţă. Aceasta, deoarece nu există nici o prevedere legislativă specială, prin care CFR Călători să fie obligată la plata unor depăgubiri în asemenea cazuri. Singura soluţie o reprezintă acţionarea în instanţă a companiei, însă costurile ridicate ale unui asemenea proces îi fac pe cei mai mulţi călători să renunţe la apărarea drepturilor.
“Unul din drepturile fundamentale ale consumatorilor, prevăzut în O.G. nr. 21/1992, este cel de a fi despăgubiţi pentru pagubele generate de serviciile necorespunzătoare. În lipsa unor dispoziţii speciale referitoare la despăgubirea călătorilor în cazul întârzierii trenurilor, se vor aplica prevederile generale şi se va anga