Achiziţionarea fregatelor britanice de către Armata României continuă să fie investigată cu multă atenţie chiar în Marea Britanie, spre deosebire de ceea ce se întâmplă în ţara noastră. Recent, oficiali ai Oficiului britanic pentru combaterea fraudelor grave (SFO) au afirmat public faptul că BAE Systems, principalul beneficiar al dotării Forţelor Navale Române cu cele două vase de război, va fi nevoită să accepte plata unei amenzi de 500 de milioane de lire sterline pentru a se renunţa la acuzaţiile de mită în dosare privind România şi Tanzania.
Aceasta după ce anterior compania BAE Systems a refuzat să încheie o înţelegere cu SFO pentru a plăti amenzi de 300 de milioane de lire sterline.
Ineditul mod englezesc de a pune capăt unei anchete aşa de complexe, pedeapsa pecuniară, ar fi normal să fie luat drept exemplu şi la Bucureşti. Uriaşa sumă care ar intra la bugetul de stat al Marii Britanii ar mai spăla obrazul pătat al Coroanei de atâtea acuzaţii de corupţie la nivel internaţional aduse companiei britanice.
Dacă în România această problemă ar fi privită cu seriozitate, eforturile autorităţilor ar fi orientate spre recuperarea pagubelor produse de acest contract. Întâi şi întâi, să aducem aminte că în actul încheiat între cele două părţi în momentul hotărârii achiziţiei fregatelor există o clauză care spune clar că, dacă se dovedeşte mituirea unor oficiali români, britanicii trebuie să returneze României întreaga sumă de bani implicată în afacere. 116 milioane de lire sterline reprezintă o sumă importantă în plină criză mondială, iar ancheta ar trebui să fie dusă până în pânzele albe. Exact cum face în Marea Britanie SFO.
Necazurile României cu BAE Systems nu se rezumă doar la achiziţie, ci şi la ce a urmat după aceasta. Comportamentul companiei a fost execrabil în ceea ce priveşte respectarea obligaţiilor sale de ofset. @